SMART BODY



Co je smart body?


Smart body je pohybový/taneční jazyk kultivující naši pohybovou inteligenci. Vychází z technik současného tance, ale zároveň si bere účinné nástroje z dalších odvětví jako jsou sport, bojová umění, fyzioterapie, Fighting Monkey a další. Tanec považuje za základní lidskou potřebu (Jak reaguje vaše tělo, když uslyší hudbu?), přičemž netrvá na jeho konkrétní formě či estetice.

 Hledá funkční principy. Vytváří v našem těle (respektive v mozku) systém zautomatizovaných vzorců, které nám usnadňují přechody a změny v pohybových dráhách.

Je neoddělitelný od mysli. Podporuje neuromuskulární propojení a využívá představivosti, intuice či kreativity k naplnění pohybových úkolů.

Nechá nás průběžně zkoumat přenášení našich těžišť, rytmus, dynamiku, plynulý tok pohybu nebo ekonomické využití energie. Klíčovou roli při tomto procesu hraje vždy koordinace, a to jak všech našich tělesných částí, tak koordinace těla a mysli.

Smart body zlepšuje hbitost, rychlost, kondici, koordinaci, mobilitu v kloubech i svalovou sílu. Učí nás vnímavosti k vlastnímu tělu i k okolí. Vychovává "chytré tělo". Jeho cílem je najít radost a svobodu v pohybovém projevu.


Vystudoval jsem Janáčkovu konzervatoř v Ostravě, obory tanec a herectví. Pět let působil jako sólista baletu v Ostravě a zároveň jako taneční pedagog. Po vážném úrazu páteře jsem přehodnotil svůj život i přístup k tréninku. Dva roky jsem žil v Monaku, kde jsem pracoval jako fitness trenér a psal povídky na svých internetových stránkách (Povídky z pod fousu). Nyní jsem členem tanečního souboru 420people, certifikovaným trenérem v 3D Fitness Academy a tanečním pedagogem. Absolvoval jsem desítky workshopů po celém světě se zaměřením na různá odvětví tance a pohybu. Má celoživotní vášeň pro tanec a literaturu, a zároveň zkušenosti z rozličných oborů, vyústily v otevřený tanečně pohybový koncept smart body. 

Pravdivý pohyb


Smart body nehledá primárně "krásný" pohyb, protože krása je vždy subjektivní a závislá na době, místě a úhlu pohledu. Dnes se smějeme módě sedmdesátých let (i když se některé její prvky nebezpečně vracejí), a vychrtlé modelky ve sledovanosti na Instagramu začínají být předháněny těmi s velkými zadky. Vám se líbí Franta, vám Pepa a vám spíš Anička. Ale takové moře, hvězdná obloha nebo lidský úsměv se lidem líbí odjakživa a odkudkoliv na světě.

Co se toho úsměvu týče, jdu si stoupnout před zrcadlo a usměju se - mé svaly vytvoří grimasu, které říkáme úsměv. Není to pravdivý pohyb. Proč? Jednoduše proto, že nemá důvod, je to jen tvar. Když potkám dobrého přítele, mé svaly provedou naprosto totožnou kontrakci, ovšem impuls k tomu dostanou z mozku jiný. Můj úsměv má důvod: jsem rád, že svého kamaráda vidím. A úplně stejné je to s jakýmkoliv tanečním pohybem: mohu se naučit perfektně zvládnout taneční variaci tím, že si zcela osvojím její formu, avšak pokud se pouze pohybuji v naučené dráze, aniž by můj pohyb byl reakcí na konkrétní - skutečný - impuls, pak to není pohyb pravdivý. Takový tanec je pak stejně prázdný a falešný, jako můj úsměv před zrcadlem.

Ve smart body impulsy často tvoříme či nacházíme díky ideomotorice. Ideomotorika je propojení představy s pohybem. Smart body vychází z přesvědčení "čím se obklopím, tím se stanu" (příklad: dlouholetí manželé od sebe navzájem přejímají gesta i mimiku). A jelikož se při hledání určité pohybové kvality nemůžu obklopit kýženou věcí, využívám představy oné věci. Tělo nasákne viděné, slyšené atd. Trénujeme propojení těchto představ s pohybem. Přestože takovýto pohyb nemusí být z určitého úhlu pohledu estetický, je vždy pravdivý.

Tanečník například dostane úkol - "máš ruce jako rozvařené špagety". Pokud se podívá na kolegu vedle, kterého obdivuje, a okopíruje jeho pohyb rozvařených špaget, nikdy sám nedosáhne autentického pohybu. To samé se stane, bude-li posuzovat svůj výsledek v zrcadle. Když se však procítí do svých paží a současně si představí, že jsou ony rozvařené špagety, je na správné cestě k pravdivému pohybu. A protože každý má svůj vlastní vnitřní svět se svými vlastními představami, tak i představa rozvařených špaget bude u každého jiná. Ve výsledku bude tedy každý tanečník provádět odlišný - byť v detailu - pohyb, třebaže úkol zněl pro všechny stejně. S takovou kvalitou lze poté dál pracovat.

Dnešní taneční svět je posedlý umělou sterilní dokonalostí a nutí své obyvatele uvěřit, že tato dokonalost je krásná. Jenže se soustředí na broušení vnějšího tvaru plného obsahově mrtvých součástí - tanečníků. Když tanečníci na jevišti vykopnou nohu dopředu v úhlu přesně devadesáti stupňů všichni současně - protože tak jim to choreograf řekl -, taneční svět tleská. Kdyby ji vykopli každý po svém, tak jako se každé stéblo trávy ohne trochu jinak, i když vítr fouká jedním směrem, znamená to, že do pohybu pronikl život. Do stejné formy (noha vykopnutá vpřed) otiskli tanečníci - unikátní osobnosti s odlišnými DNA, svou stopu. Tanečník, který se upíná k nedosažitelné klinické dokonalosti diktované zvenčí, bude vždy frustrován a nesvobodný. Vzdaluje se podstatě tance, která má blíž k nepředvídatelnému oceánu, nežli k uklizené laboratoři. 

Smart body není natolik arogantní, aby si trouflo určovat tanečníkovi přesný pohybový tvar. Nechá jeho tělo, které je už samo dokonalým dílem přírody, aby se samo vytvarovalo do organického tvaru na základě reakce na impuls. Když přijmeme tento princip - naplnění pohybového úkolu skrze vlastní představivost, vytvoříme svobodný prostor pro taneční interpretaci, jenž respektuje odlišnost a unikátnost každého tanečníka.

Smart body je taneční jazyk a trénink pro tanečníky hledající svobodu a autenticitu v pohybovém projevu. Jen ze svobodného (tanečního) počínání může vzejít radost, a pokud radost chybí, je takové počínání pro tanečníka ztraceným časem.